Dobre praktyki odpowiedzialności społecznej
Dobre praktyki w zakresie odpowiedzialności społecznej są to dobrowolne działania organizacji, wykraczające poza wymagania określone przepisami prawa, które uwzględniają w procesach decyzyjnych kwestie dotyczące społecznych i środowiskowych uwarunkowań oraz rozliczania się ze skutków decyzji i działań wpływających na otoczenie organizacji. Działania te przyczyniają się do realizacji celów zdefiniowanych w ramach poniższych obszarów głównych określonych w normie:
- ład organizacyjny,
- prawa człowieka,
- praktyki związane z zatrudnieniem,
- środowisko,
- uczciwe praktyki operacyjne,
- zagadnienia konsumenckie,
- rozwój społeczeństwai zaangażowanie społeczności lokalnej.
Dobre praktyki mają na celu pomóc organizacjom w realizacji określonego celu związanego ze społeczną odpowiedzialnością:
- przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa;
- uwzględniają oczekiwania interesariuszy;
- są zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
- są zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.
Dobre praktyki dotyczą między innymi:
- zarządzania organizacją z uwzględnieniem zasad odpowiedzialności społecznej w procesie podejmowania i wdrażania decyzji;
- stwarzania równych szans i przeciwdziałania dyskryminacji (np. ze względu na kolor skóry, płeć , wiek, wyznanie, orientację seksualną, niepełnosprawność)
- przestrzegania fundamentalnych zasad i prawa w pracy, , dotyczących spraw związanych z warunkami zatrudnienia i pracy (wolność zrzeszania się, eliminowanie pracy przymusowej i pracy dzieci, dyskryminacji w dziedzinie zatrudnienia i wykonywania zawodu)
- zatrudniania i stosunków pracy, warunków pracy i ochrony socjalnej, dialogu społecznego, bezpieczeństwa i higieny pracy (utrzymanie najwyższego poziomu fizycznej, psychicznej i społecznej kondycji pracowników oraz zapobieganie pogarszaniu się stanu zdrowia z powodu warunków pracy, ochrona pracowników przed zagrożeniami dla zdrowia oraz dostosowanie środowiska zawodowego do fizjologicznych i psychicznych potrzeb pracowników), rozwoju pracowników i szkolenia w miejscu pracy;
- zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska(np. zapobieganie emisji do powietrza, wody, unikanie powstawania odpadów);
- zrównoważonego wykorzystania zasobów (ograniczenie zużycia surowców i energii, efektywne wykorzystanie materiałów itp.);
- przeciwdziałania korupcji, poprzez m.in. szkolenie pracowników celem podnoszenia ich świadomości w zakresie korupcji oraz metod jej przeciwdziałania;
- odpowiedzialności w angażowaniu się w działalność polityczną, poprzez m.in. zachowanie transparentności polityki i działań dotyczących lobbingu, finansowania działalności politycznej oraz zaangażowania w procesy polityczne;
- stosowania uczciwej konkurencji, poprzez m.in. ustanowienie procedur i innych mechanizmów zapobiegających angażowaniu się lub współudziałowi w zachowaniach ograniczających konkurencję;
- poszanowania praw własności, poprzez m.in. powstrzymanie się od działań naruszających prawa własności;
- prowadzenia dialogu społecznego na temat spraw będących przedmiotem zainteresowania społeczności lokalnych , podejmowania inwestycji społecznych obejmujących projekty związane z edukacją, szkoleniem, kulturą, ochroną zdrowia, generowaniem dochodu, rozwijaniem infrastruktury, poprawą dostępu do informacji oraz innymi działaniami, mogącymi promować rozwój ekonomiczny lub społeczny;
- prowadzenia uczciwego marketingu dotyczącego wyrobów i usług, przekazywania prawdziwych i obiektywnych informacji oraz uczciwych praktyk kontraktowych, poprzez m.in.: udostępnianie istotnych informacji w przejrzysty sposób, umożliwiający łatwy dostęp oraz możliwość porównania, jako podstawy do dokonania przez konsumenta świadomego wyboru;
- ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, poprzez m.in. dostarczanie wyrobów i usług, które w normalnych i dających się rozsądnie przewidzieć warunkach użytkowania są bezpieczne dla użytkowników i innych osób, ich mienia oraz środowiska;
- obsługi i wsparcia konsumentów oraz rozstrzygania sporów, edukacji i podnoszenia świadomości konsumentów.
W ISO 26000 zidentyfikowano główne obszary i zagadnienia, które odzwierciedlają aktualne rozumienie pojęcia dobrych praktyk.
Powyżej odniesiono się jedynie do niektórych wybranych zagadnień dotyczących siedmiu głównych obszarów podanych w normie
W przyszłości dobre praktyki z pewnością będą ulegać zmianom i możliwe, że do kwestii uznawanych za ważne elementy odpowiedzialności społecznej dodane zostaną kolejne, nowe zagadnienia.
Opracowano na podstawie projektu PN- IS0 26000.