Cyfrowe nauczanie redefiniuje edukację
Wyobraźmy sobie doświadczanie wydarzeń historycznych w sposób, w jaki one faktycznie przebiegały albo odkrywanie biologii komórkowej w 3D z wnętrza ciała. Teraz to możliwe dzięki wykorzystaniu rzeczywistości wirtualnej.
W Azji, Ameryce Północnej i Południowej, Europie i Afryce technologie cyfrowe umożliwiają uczniom/studentom efektywniejsze uczenie się.
Łączność i Internet Rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe i algorytmy, rzeczywistość wirtualna i wspomagana (VR/AR) to innowacyjne, przełomowe technologie, które zmieniają sposób, w jaki żyjemy, komunikujemy się, zapewniamy opiekę zdrowotną, bawimy się, uprawiamy ziemię i pracujemy.
To samo dotyczy nauczania. Uczniowie wszystkich grup wiekowych na całym świecie przygotowują się na swoją przyszłość, a branża edukacyjna analizuje systemy nauczania. To jednak wykracza poza kształcenie pierwszego i drugiego stopnia. Starzejące się społeczeństwa pracujące dłużej w środowiskach kształtowanych na nowo przez technologie będą potrzebować regularnych szkoleń lub kształcenia ustawicznego.
Co więcej, część tych technologii zapewnia ludziom w krajach rozwijających się, miejscach oddalonych od „cywilizacji” lub niepełnosprawnym ruchowo możliwość uczenia się, co polepsza ogólną jakość życia.
Kształcenie wysokiej jakości dla wszystkich
Poprzez kształcenie możliwe jest poprawienie jakości życia i stworzenia podstaw dla zrównoważonego rozwoju. Cel 4 Zrównoważonego Rozwoju ONZ (United Nations Sustainable Development Goal (SDG)) – Kształcenie wysokiej jakości (Quality education) – ma zapewnić równy dostęp do szkół pierwszego i drugiego stopnia i umożliwić ich bezpłatne ukończenie. Ma także na celu zapewnienie równego dostępu kobiet i mężczyzn do przystępnego i dobrego jakościowo kształcenia technicznego, zawodowego oraz szkolnictwa wyższego, w tym uniwersytetów, bez względu na płeć czy niepełnosprawności.
Jak technologia wpływa na całą branżę edukacyjną?
AI i łączność już teraz przynoszą nauczaniu duże korzyści. Na przykład, im więcej danych mamy, tym więcej, dzięki analizie, możemy się z nich nauczyć. Algorytmy mogą wyszukiwać i porównywać dane z różnych kontekstów uczenia się tak, aby sprawdzić, jakie działanie przyniesie najlepsze wyniki edukacyjne. To obejmuje systemy zarządzania nauczaniem, interaktywne środowiska edukacyjne, inteligentne systemy korepetycyjne, gry edukacyjne oraz zajęcia edukacyjne bogate w dane.
Instytucje oświatowe i miejsca pracy wymagają regularnego szkolenia nauczycieli, pedagogów, uczniów i pracowników w zakresie poprawiania umiejętności obsługi komputera.
Organy administracyjne potrzebują norm zawierających wytyczne niezbędne dla dostawców oprogramowania IT dla szkół zapewniających, że technologia jest niezależna od urządzeń i ekosystemów, a także w pełni interoperacyjna. Pozwoli to uniknąć zamykania szkół w jednym konkretnym systemie i umożliwi nauczycielom wybranie najlepszego doświadczenia edukacyjnego dla swoich uczniów.
Co więcej, w cyfrowym nauczaniu konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa i poufności danych. Dane stworzone podczas procesu nauczania mogą być przechowywane i udostępniane. Jeśli uczniowie odgrywają role, wykorzystując „osobowość online”, którą można zhakować i użytkować niezgodnie z przeznaczeniem, mogą zostać błędnie sprofilowani jako inna osoba.
Wyzwania
Mimo iż wiele krajów wykorzystuje zasoby cyfrowe w edukacji, nadal dużo trzeba zrobić, aby włączyć informatykę do nowoczesnych systemów edukacji na całym świecie. Kraje dostrzegają korzyści, jakie dają zaktualizowane cyfrowe zasoby szkoleniowe w porównaniu z przestarzałymi papierowymi podręcznikami szkolnymi. Potrzebnych jest więcej norm, aby zagwarantować, że wszystkie technologie informatyczne wykorzystywane do uczenia się, edukacji i szkoleń będą działać płynnie, będą wolne od przeszkód i zamkniętych ekosystemów. Ostatecznym celem powinno być umożliwienie wszystkim, niezależnie od używanych urządzeń, korzystania z najlepszych dostępnych doświadczeń edukacyjnych.
Przyszłość nauczania
Edukacja cyfrowa cały czas się rozwija. Lekarze mogą prowadzić transmisje kompleksowych operacji dla studentów na całym świecie, natomiast służby udzielające pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych przygotowują się na wypadek śmiertelnych chorób lub katastrof w miastach za pomocą programów do gier VR.
W miejscach pracy, fabrykach, szpitalach czy biurach pracownicy są ciągle szkoleni, aby rozumieć nowe rozwiązania IT i coraz bardziej zautomatyzowane procesy.
Normy Międzynarodowe IEC i ISO w zakresie kształcenia i szkoleń pomogą rozwinąć digitalizację edukacji, zapewniając twórcom oprogramowania i sprzętu interoperacyjność i bezpieczeństwo danych, zwiększając tym samym dostępność i poprawiając ogólną jakość edukacji globalnej.